A Tale To Tell & Remember

I'm very much inspired by the words of Thomas L. Friedman in his book "The World Is Flat" which renders about the influence of bloggers in this new age. I want to keep the highest integrity and honesty in posting my words to the world. This blog act as a testimony to my alacrity of sharing information with the borderless world. Hope we can share a high regards of veracity and chivalry with this blog because that's why it is here. So help me God!

Visit Malaysia

Visit Malaysia
Malaysia Truly Asia

Monday, 7 May 2007

Sekolah Pondok Sg. Durian, Kuala Krai, Kelantan

Pondok Agama Sungai Durian, Kuala Krai, Kelantan
On the 30th April 2007, I was on my way back to Labok, Machang. I then decided to stop by at Syafiq's school (one of my relatives). He had studied there for almost six months and he seems to enjoyed it. In the morning, Syafiq and his students buddies will walk to daily school which was located nearby the Pondok Agama. In the afternoon and evening, he will devote his energy in reading and memorize the holly Quran.

Pondok Agama was very popular in Kelantan. As far as I know there are three Pondok Agama in middle Kelantan (I was bound by my knowledge of these Pondok, feel free to correct and inform me if there are add up to this info), which is located at Kuala Krai, Pasir Puteh and Kok Lanas. Shafiq's was Pondok Agama Sungai Durian. Here are the photos taken at the Religious hostel.
Student's hostel (Pondok)

Student's hostel (Pondok)


Me at Madrasah

Me and Harry

Girls hostel's (Pondok)

Boy's hostel (Pondok)

Administrative block

Teacher's quaters

Administrative block

13 comments:

naasiha almadani said...

Assalaamu`alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh

Teringat nostalgia lama sewaktu saya belajar di pondok ini dari tahun 1972 hingga 1976. Sekarang saya pensyarah di sebuah IPT di ibu kota. Setiap kali saya pulang ke Kelantan saya akan singgah di pondok ini.

Sila lawat blog saya di internet:

http://almadanii.multiply.com
dan
http://umrahmengikutsunnah.com

sekian wassalaam
naasiha@yahoo.com

Anonymous said...

salam ya akhi...

boleh tak bagi alamat penuh pondok tu? nombor telefon or web ke??

plezz.. tengah mencari sekolah pondok sebenarnya..

syukran.. =P

emai.. soleha_habib[at]yahoo.com.my

azlinafiuzawati said...

assalamualaikum, saya juga sedang mencari sekolah pondok yang sesuai untuk menghantar anak dalam masa terdekat ini.Diharapkan agar dpt diberikan alamat penuh sekolah tersebut atau nombor utk dihubungi. Saya berharap mendapat balasan segera atau bolehlah menghubungi saya di z959585@gmail.com atau 013-2066172 selepas waktu pejabat. Ribuan terimaksih.

azlinafiuzawati said...

salam, saya juga berminat utk menghantar anak ke sekolah pondok ni..boleh dptkan alamat dan no telefon utk dihubungi. Boleh juga sms/call saya di 013-2066172. T.kasih

ShahraniMB said...

Assalaamu'alaikum,

Anak lelaki saya yang berumur 22 tahun, sampai keinginan untuk belajar disekolah pondok tetapi tidak tahu caranya nak mendaftar dan berapa sumbangannya?

Sekian wasalam.

Anonymous said...

assalamualaikum..saya berminat untuk mengetahui dgn lebih lanjut tentang sekolah pondok dan cara untuk memasuki sekolah pondok.saya tidak tahu dari mana untuk mula.tlg saya.hubungi saya raja shamsila raja resuli.0177399773.

Anonymous said...

assalamualaikum..saya raja shamsila raja resuli ingin mengetahui dgn lebih lanjut tentang sekolah pondok dan cara untuk memasuki serta belajar di sana.tlg saya...saya tidak tahu untuk mula dari mana..hubungi saya di no.0177399773..harap di balas segera..

swinger said...

boleh saya tahu kenapa ramai yang berminat untuk menghantar anak ke sekolah pondok? adakah disebabkan oleh sistem pengajian pondok yang independent dan melatih anak2 untuk berdikari, serta menerapkan nilai2 murni dlm kehidupan atau pengajian pondok yang meliputi setiap aspek keagamaan? saya membuat kajian thesis untuk sekolah pondok dan sedikit sebanyak saya harap blo membantu saya dalam membuat kajian.

twinklestar said...

salam, saya sedang mencari sekolah agama aliran arab sebab bercadang utk berbincang dgn anak saya yg sedang belajar di SJKC belajar disekolah yg boleh memberinya sesuatu yg betul2 diidamkan oleh ank saya. klu bleh saya nak sekolah yg mengajar agama dan akedemik...saya harap ada yg sudi memberi cadangan...email: twinklestarblink@gmail.com

Anonymous said...

This is the URL for Pondok Sg. Durian. My Son study here and he seem very happy

http://www.pondoksgdurian.com/

chucky said...

salam...
sy sedang mencari sekolah pondok yg tradisional...(kalo bole duduk d pondok..x mcm asrama..)sy berminat hendak belajar mengenai islam dgn lebih mendalam lagi..sbb sy masih terlalu lemah...sy ada sejarah hitam..oleh itu..sy nk dekat kan diri dgn ALLAH harap kalian dpt menolong..sudi la msg sy di 0194403708..salam

hanis helwa said...

Assalamualaikum...boleh saya bertanya.macam mana nak masok sekolah pondok ni ye?harap jawab ye

Sisters In Deen said...

Assalamu'alaikum,
saya dari Brunei.
Apakah bisa kalau umur sy skrg 22 thn belajar kat sekolah pondok?
bagaimana nak register.

Saya mnghrpkan feedback anta ke ukhwahfillah@hotmail.com

Faces of Tun Teddy

Faces of Tun Teddy